We współczesnym biznesie co chwila spotykamy się z takimi terminami jak: etyka biznesu, naruszenia, compliance, społeczna odpowiedzialność biznesu czy ochrona sygnalistów.

Wszystkie te określenia łączy jedna cecha wspólna: ich celem jest, aby działalność gospodarcza, czyli jeden z najistotniejszych obszarów funkcjonowania społeczeństwa, odbywała się w sposób zrównoważony, stabilny – z przestrzeganiem ustalonych przez społeczeństwo zasad.

Innymi słowy aby swobodna gra rynkowa, która jest podstawą naszego systemu społecznego, odbywała się na ustalonych wcześniej regułach. Aby była to swobodna rywalizacja, ale nie dowolna. Gdyż w przeciwnym wypadku, w sytuacji takiej nieskrępowanej niczym rywalizacji rynkowej, cenę za sukces ekonomiczny jednych – osiągnięty jak uczy doświadczenie często w skutek naruszeń norm czy to etycznych czy prawnych – a porażkę innych, ponosiły na końcu państwa, poszczególne grupy społeczne i obywatele. Co w długim terminie generuje nierówności, napięcia oraz konflikty (czasem niewidoczne na pierwszy rzut oka), które jednak prędzej czy później ujawniają się i niosą ze sobą ogromne koszty, społeczne i finansowe.

W rezultacie, bez cienia przesady można powiedzieć, że obecnie, etyka biznesu, długofalowy, zrównoważony i odpowiedzialny rozwój są podstawą strategii każdej większej firmy o aspiracjach globalnych. Można to zaobserwować w licznych kodeksach etyki biznesu, radach i komisjach etyki, czy wewnętrznych procedurach compliance. Jestem jednak przekonany, że w związku z tą „modą” na etykę biznesu, w głowach wielu zarządzających firmami czy urzędami pojawiają się pytania:

  • Co tak na prawdę te terminy oznaczają?
  • Jakie mają znaczenie dla mojej firmy/instytucji?
  • Jak je w praktyce zastosować?
  • I wreszcie, czy są one w zasadzie uciążliwym balastem i wymysłem czy szansą na rozwój i wzmocnienie?

Odpowiedzi na te wszystkie pytania i wątpliwości starałem się ująć w szkoleniu z zakresu etyki biznesu, prewencji naruszeń i przestępczości gospodarczej w przedsiębiorstwie oraz wdrożenia przepisów o ochronie sygnalistów.

Szkolenie – praktyczne podejście

Praktyczność szkolenia oznacza, że jego celem jest aby po jego zakończeniu uczestnicy nie tylko mieli szerszą wiedzę i podstawy teoretyczne ale przede wszystkim, aby uzyskali umiejętność zdefiniowania gdzie i kiedy w ich codziennej praktyce etyka biznesu czy prewencja naruszeń lub ochrona sygnalistów mają zastosowanie lub powinny mieć zastosowanie.

Dlatego w trakcie szkolenia, będą omawiane przykłady naruszeń, przestępczości gospodarczej i finansowej, z którymi zetknąłem się w swojej praktyce adwokackiej oraz w które był zaangażowany nieraz aż do etapu rozprawy przed sądem zakończonej wyrokiem.

Dzięki temu, szkolenie zyskuje na wartości, gdyż nie opiera się tylko na teoretycznych informacjach, ale pokazuje jak w realiach funkcjonowania przedsiębiorstwa czy urzędu zdarzają się naruszenia, konflikty interesów, przestępstwa gospodarcze, jakie są ich przyczyny, jakie konsekwencje oraz jak można im zapobiec.

Z prezentacją szkolenia można zapoznać się pod tym linkiem: adw. Paweł Osiński – szkolenie – etyka biznesu, zwalczanie naruszeń w firmie oraz wdrożenie ochrony sygnalistów – kwiecień 2021.

Wdrożenie mechanizmów ochrony sygnalistów zgodnie z Dyrektywą 2019/1937

Na tę Dyrektywę należy spojrzeć jako na logiczną konsekwencję przyjęcia koncepcji oparcia rozwoju biznesu na zasadach etyki, odpowiedzialności społecznej oraz zrównoważonego rozwoju. Mechanizmy ochrony sygnalistów to nic innego jak działania mające zapewnić, że reguły gry rynkowej będą faktycznie stosowane z korzyścią dla wszystkich. Przy czym deklaracje o etyce biznesu, społecznej odpowiedzialności czy o zrównoważonym rozwoju bez realnego przestrzegania tych reguł, to tylko piękne pustosłowie ale także konkretne szkody. Taka konkluzja doprowadziła organy UE do zajęcia się kwestią realnej ochrony sygnalistów w uznaniu ich roli dla sygnalizowania naruszeń prawa UE, czyli inaczej mówiąc dla zapewnienia, że prawo UE będzie faktycznie stosowane.

Dlatego istotnym elementem szkolenia jest omówienie obowiązków wynikających z Dyrektywy Parlamentu EU i Rady UE 2019/1937 z 23 października 2019 roku, dotyczących wprowadzenia realnej ochrony sygnalistów. Z naciskiem na to, jak w praktyce może i powinno wyglądać wdrożenie tych obowiązków w przedsiębiorstwie czy instytucjach z sektora publicznego, jakie mogą pojawić się w związku z tym wątpliwości, problemy i zagrożenia.

Wsparcie po szkoleniu

Zdaje sobie sprawę, że jednym szkoleniem nie wyjaśnię wszystkich wątpliwości i pytań oraz nie sprawię, że te słuszne zasady i dyrektywy będą w praktyce stosowane. Dlatego, po szkoleniem uczestnikom oferowane jest wsparcie prawne w  postaci:

  • odpowiedzi na pytania i wątpliwości związane z ww. tematyka, przygotowanie dokumentów takich jak kodeksy etyki, procedury postępowania ze zgłoszeniami sygnalistów, polityka compliance;
  • pomoc w wyjaśnianiu sytuacji naruszeń (np. udział w komisjach powoływanych w dla celów oceny zdarzenia), ocena prawna zgłoszeń sygnalistów;
  • bieżące szkolenia;
  • reprezentacja przed organami i sądami.

Podsumowanie

Etyka biznesu, odpowiedzialny rozwój i wdrożenie realnych mechanizmów ochrony sygnalistów to wyzwanie ale i szansa na zbudowanie przestrzeni, w której realizujemy naszą aktywność zawodową opierając się na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu. W takich warunkach buduje się autentyczne poczucie wspólnoty celów, które jest moim zdaniem jedynym właściwym fundamentem długoterminowego sukcesu w biznesie. Jest bowiem oczywiste, że ludzie mający satysfakcję z zadań, która wykonują i z poczucia przynależności do zespołu, który tworzą, będą w swojej pracy ponad przeciętnie zmotywowaniu. A to przekłada się na przewagę konkurencyjną nad tymi, którzy zarządzają swoimi zespołami tylko strachem czy pieniędzmi.

Zapraszam do kontaktu

Paweł Osiński

Adwokat

pawel@osinski-legal.com